Generelle oplysninger om Touren

Generelle oplysninger om Tour de Bornholm …

Tilmelding Til Touren

Pris kr.750,- inc 1 hjælper
Ekstra hjælpere kr.225,-

Når du er tilmeldt…
Skal du overføre beløbet til konto 6060-0005791460 senest 1 juli
Du kan også mobilpaye beløbet på tlf. 21456494

Tilmeldingen er bindende. – Løbsafgiften er en af de billigste i landet i forhold til det, man får for afgiften.

Beløbet dækker for rytter + 1 hjælper og omfatter:

  1. Løbsafgift,
  2. Morgenmad lørdag på Nexø Skole.
  3. Forplejning på 7 depoter under vejs på Tour´en.
  4. Evt. kørsel fra depot til Nexø skole.
  5. Fest og festmiddag lørdag aften med levende orkester og underholdning
  6. Der er diplomer og medaljer til rytterne. (OBS – ikke til hjælperne!).
Indkvartering, Rejse og evt. ferieophold

Få BornholmTours 56493200 til at hjælpe dig med rejseplaner og billetter.

Overnatning og transport

Hos Bornholmtours får du Bornholms største udvalg af ferieboliger (sommerhuse, ferielejligheder, hoteller og pensionater) og pakkerejser inkl. billige færgebilletter. Ring på 5649 3200 eller besøg www.bornholmtours.dk.

Opsamling af cykler

Når man kommer til sit sidste depot og ikke vil cykle længere, stiller man sin cykel hen til skiltet med cykelopsamling og tager så Tour de Bornholm bussen hjem. Efterhånden som depoterne lukkes, indsamles cyklerne, og de køres til Nexø skole.

Fotografering

Under løbet står fotograf Niels Plum på ruten og fotograferer alle deltagerne og ved de første to depoter kan der arrangeres fællesfotografering af jeres cykelteams. Fotografen haster dernæst hjem og fremkalder billederne, således at det er muligt at købe dem allerede ved festen om aftenen. Det skulle således vær muligt for alle at få sig et godt minde med hjem fra løbet.

Forsikringer

Deltagelsen i HANDICAP Tour de Bornholm sker 100% for egen regning og risiko, så vurdér dine forsikringer inden løbet.

Cykelturisme

Som eksempel kan nævnes at flere og flere kombinerer Tour´en med et ferieophold eller ligefrem en træningslejr her på Bornholm.

Påklædning

Alt for mange får ødelagt fornøjelsen ved at cykle, p.g.a. uhensigtsmæssig påklædning. Man kan let få siddesår af folder og sømme, hvis man bruger almindelige bukser. Invester i kørebukser med skindindlæg. Lad være med at have trusser på – også selvom det kan føles mærkeligt de første par gange.

En smart og god cykelhjelm er en meget god investering, og et KRAV for at deltage.

En særlig sved og køretrøje er også en god ting, idet den varmer ned over lænden og har små lommer bagpå til værktøj og proviant.

Cykelsko, kørehandsker, regn- og vindafvisende tøj og kørebriller er også ting, der kan forbedre køreoplevelsen væsentligt. Mange af disse ting kan du købe i vores Tour de Bornholm butik med logo.

Hvor tit – og hvor langt?

Man bestemmer selv, hvor langt man vil cykle. På den i alt 108 km. lange rute er der 8 delmål/depoter, hvorfra man når som helst kan stoppe og lade sig og cyklen transportere tilbage til Nexø i busser.

Der kan jo være store individuelle forskelle på, hvad også rytterne kan klare, og hvad der evt. er personalemæssige resourcer til. Der skal hjælperen altid vurdere fornuftigt.

Er der ikke noget fysisk, der forhindrer, at man kører selv, er formålet jo med motionscykling primært træning af kredsløbet, hvilket hos mange udviklingshæmmede er dårligt p.g.a. at mange sidder meget stille.

Alene det at komme ud og bevæge sig i den friske luft er meget værd. Men når målet er en forbedring af kondition og udholdenhed er det nødvendigt at træne over en længere periode. 1-1½ time 2-3 gange ugentligt. Kun her igennem opnås den effekt, der mærkbart påvirker kredsløb og stofskifte.

Der skal køres i en kadence (antal pedalomdrejninger pr. minut) som gør, at man ikke bliver træt i benene efter længere tids kørsel. Mange kører på en kadence på 60 eller derunder. Det er for lidt. Det anbefales at vælge et lavere gear og køre mellem 70-90 omdrejninger pr. minut. Derved undgår man at belaste knæene, selvom man skal skal træde flere omgange for at holde samme fart.

Undgå at holde stille og blive kold under turen og efter køreturen er det vigtigt med strækøvelser, så begrænser du ømme muskler og forstrækninger. Endelig er det godt at slutte af med et varmt bad.

Hvis du vil træne mere, har Danmarks TRIM-komite, Idrættens Hus, 2605 Brøndby, udgivet en udmærket folder